måndag 13 september 2010

MARDUK, RAGNAROK och VALKYRJA

I fredags stannade "the Great Northern War Tour" till i Göteborg. Slaget stod på Parken, nästan mitt på Avenyn, och lokalen var en positiv överraskning. Man är alltid lite rädd för att det skall komma för lite besökare vid konserter med extrem metal i Sverige men Parken hade en ganska tight lokal och trots att antalet besökare inte var så stort så kändes det ganska trångt och mysigt.

På utsatt tid, nästan, gick svenska VALKYRJA upp på den lilla scenen. Det är alltid otacksamt att vara först ut men bandet fick ett varmt välkomnande och det kändes som relativt många i publiken var inlyssnade på bandets musik. Antingen blev medlemmarna inspirerade av detta eller så var de bara profesionella men det är sällan man ser ett så engagerat "förband". Både musiken och scenframträdandet kändes för övrigt mycket WATAIN och det är ju ett gott betyg. VALKYRJA gjorde en bra spelning och på reaktionerna i publiken lät de som att fler kommer att införskaffa "Contamination" - kanske borde även du.

Efter en kort paus var det dags för RAGNAROK. Om VALKYRJA kändes inspirerande och engagerade upplevde i alla fall jag att RAGNAROK mer gick på rutin. Det tände aldrig till ordentligt som jag hade hoppats. Kanske hade jag bara för höga förhoppningar för det var absolut ingen dålig konsert - tvärtom så var den bra men bara inte så bra som jag hade hoppats.

Sist ut, och av publiktrycket att döma det klart mest efterlängtade bandet, gick MARDUK ut på scen. Därefter följde en dryg timmes hitkavalkad där "Panzer Division Marduk" representerades av flest låtar och där de låtarna också möttes av störst jubel. Konserten dominerades alltså av de snabbare låtarna men lite överraskande fick en lugnare låt som The Levelling Dust även ett överväldigande mottagande. Bäst var just kontrasterna mellan de lugnare, tyngre låtarna och fartmonstren från "Panzer Division Marduk". Hög intensitet, ett engagerat band och en hängiven publik gjorde spelningen till en höjdare att minnas nu när det sköna vintermörkret tar över.

Måste också passa på att ge en eloge till arrangören, SSG, som såg till att banden gick på i tid - alltid uppskattat.

Blandade klipp från "the Great Northern War Tour":


3 kommentarer:

Kim sa...

Tack för trevlig läsning! Särskilt när jag nu inte själv kunnat se banden här i Sthlm.

Suntamer sa...

Bra skrivet som vanligt. Personligen tyckte jag inte så mycket om Valkyrja då jag sett dem live förut (med Dark Funeral, i Skövde) och då var de inte mycket att hänga i granen. Är nog lite allergisk mot sångarens "jag är Watain & Bathory men utan sångkapacitet". Nej nu skall jag vara snäll men var bara tvungen. :)
Marduk var riktigt bra och tyckte om det abrupta slutet då de bara klev av scenen.

Ännu en gång, eloge för bra blogg!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.