fredag 11 september 2009

MARDUK - Rom 5:12

"Genom en enda människa kom synden in i världen,
och genom synden döden,
och så nådde döden alla människor därför att de alla syndade. "
-Rom 5:12

MARDUK har ju precis släppt "Wormwood" som är uppföljaren till 2007 års "Rom 5:12". Jag vet inte varför men albumet har knappt berörts här och det är lite konstigt med tanke på hur bra det är. Senaste veckorna har jag verkligen lyssnat mycket och koncentrerat på skivan. Trots att jag bland annat fått hem BEHEMOTHs "Evangelion" i brevlådan under tiden ligger den senare nästan olyssnad och det är i mina öron inget dåligt betyg åt MARDUK.

"Rom 5:12" är tillräckligt monoton för att skapa den rätta råa stämningen samtidigt som variationen är så stor att det går att njuta av det 55 minuter långa albumet i sträck. Variationen skapar en ökad känsla av tyngd åt de tunga partierna och blixtrande fart åt de snabba. Än går "Rom 5:12" fram som en tung malande ångvält för att i nästa låt piska sig fram i överfart. Hela tiden ligger Mortuus gurglande, rosslande, mässande röst över musiken och vilken röst det är! Måste vara en av bm-världens starkaste, helt underbart. När man hör MARDUK käner man verkligen hur viktig rösten är i denna genre.

Om ni inte äger skivan är den ett givet köp. Hoppas bara att "Wormwood" kan leva upp till mina göga förväntningar.

The Levelling Dust från "Rom 5:12"

3 kommentarer:

Robert sa...

Smaken är som baken, det märker jag. ;) Personligen har jag inte kunnat lyssna på en enda platta efter "Panzer Division Marduk". Deras nya långsamma stil gillar jag inte alls, och Mortuus röst ska vi inte ens tala om.

trailJoel sa...

Gillar både de gamla och nya men uppskattar variationen och tyngden som det lägre tempot ger.

Tre-R sa...

Worwood är en rikig uppfyckning i jämförelse med lite väl såsiga ROM.., betydligt fler Funeral Mist vibbar än tidigare, samt en bättre produktion.