torsdag 10 juni 2010

NEGATOR - "Panzer Metal"

Aktuell månads hög av recensioner hos Werock har växt ytterligare. Sidan har berikats med texter av Nicke Anderssons "Imperial State Electric", FATAL EMBRACEs "The Empire Of Inhumanity" och WHITECHAPELs "New Era Of Corruption". Dessutom finns nu en intervju med WINTER'S VERGE uppe.
Förutom omskrivna BURZUM recenserade jag denna månad även NEGATOR:

Tyskarna i NEGATOR är tillbaka med bandets tredje album. Efter ”Old Black” respektive ”Die eisernen Verse” är nu titeln ”Panzer Metal”. NEGATOR grundades 2003 och de två tidigare albumen släpptes under 2004 och 2005. Både ”Old Black” och ”Die eisernen Verse” togs väl emot av både fans och den mer specialiserade pressen men någon bredare uppmärksamhet har inte bandet fått än så länge. Åren sedan senaste släppet har delvis ägnats åt turnerande i främst Tyskland så helt nere har inte verksamheten för NEGATOR legat trots att det alltså är fem år sedan senaste skivan släpptes.

En tråkigare titel än "Panzer Metal" får man tyvärr leta efter. Kanske skall den ses som en hyllning till MARDUKs ”Panzer Division Maduk”. Skulle så vara fallet kan NEGATOR vara halvt förlåtet, är det inte så är titeln bara dålig. "Panzer Metal" låter ju som ett album som skulle kunna släppas av SABATON. Som en beskrivning av musiken fungerar dock titeln bra för likheten med MARDUKs ovanstående verk är minst sagt stor. Över huvud taget låter NEGATOR väldigt mycket skandinavisk black metal och då kanske framför allt svensk sådan stöpt i samma form som förutom MARDUK även DARK FUNERAL. Intentionen är nog inte att heller att låta originellt utan det är ljudet från det tidiga 1990-talet bandet vill åt och med detta lyckas bandet bra. Till skillnad från vissa album som släpptes för nästan tjugo år sedan kännetecknas dock ”Panzer Metal” av en riktigt bra produktion utan att den för den delen på något sätt förstör stämningen. Musiken är drivande, rå, mörk och ganska teknisk vilket ger en riktigt bra känsla. Texterna varierar mellan engelska och tyska och hårdheten i det senare bidrar till den råa stämningen på skivan. Musiken är inte lika monoton som den är på många av förebilderna vilket tyvärr "Panzer Metal" förlorar på. De lugnare partierna utgör skivans svagare och jag hade hellre sett ett överlag högre tempo. NEGATORs ”Panzer Metal” är inte nyskapande men utgör ett gott hantverk och är väl värd en chans om man gillar klassisk black metal.