söndag 9 oktober 2011

Blod Eld Död kapitel 4: Pelle Ohlin

Det var några dagar sedan jag läste klart det fjärde kapitlet i Blod Eld Död och det har tagit några dagar att smälta intrycken. Jag tror faktiskt aldrig att jag läst något om musik, och särskilt inte bm, som berört mig så mycket som detta kapitel gjorde. Myten om Pelle är tätt sammankopplad med myten om bm och som Dead har han länge stått symbol för "ondskan" och bilden av honom har varit väldigt endimensionell. Med kapitlet i Blod Eld Död, vilket inkluderar intervjuer med kollegor, vänner och familj, hoppas nog många att denna bild förändras. Att få läsa om Pelles uppväxt, hur han mobbades och misshandlades, hans roll i sociala situationer, tiden och ensamheten i Norge och hans vänners och familjs oro för honom berör verkligen. Och det berör ordentligt. Ett måste att läsa faktiskt.

Det var även intressant att få en bättre bild av de andra medlemamrna i MAYHEM. Jørn Stubberud framställs som relativt mänsklig och omtänksam medan bilden av Øystein Aarseth inte direkt är positiv. Vissa går till och med så långt som att mena att Aarseth låg bakom Pelles självmord.

Om du inte har köpt boken så kan jag inte annat än att rekommendera en snabb beställning. Med tanke på vad jag hört om kommande kapitel kommer det inte bli mindre intressant framöver...

2 kommentarer:

Kim sa...

Jag kan inte annat än hålla med dig helt och hållet. Texten lyckas fördjupa förståelsen, utan att förringa något eller förlora respekten eller gå integriteten förnär. Jag blev också mycket berörd både av kapitlet om Bathory/Quorthon och framför allt detta om Pelle Ohlin och Mayhem.

trailJoel sa...

Spännande att vi läser den samtidigt, borde haft en litteraturcirkel kring boken...