måndag 30 november 2009
Recension av MAYHEMs spelning i Göteborg
Min recension av MAYHEMs spelning på Musikens hus i Göteborg ligger nu uppe på Werock. I korthet var det riktigt bra, den längre versionen hittar ni alltså här.
söndag 29 november 2009
Mer information om OV HELL

Mer information finns nu om OV HELLs kommande "The Underworld Regime". Förutom King(ex GORGOROTH) och DIMMU BORGIRs vokalist Shagrath medverkar SATYRICONs och 1349s Frost på trummor samt ENSLAVEDs Ice Dale och GOD SEEDs Teloch på gitarr.
Kompetenta musiker men frågan är om det finns någon själ i OV HELL. Det känns som om det gått väldigt snabbt... Resultatet och därmed facit kommer i februari då "The Underworld Regime" släpps.
King:
"It is always hard to describe your own music and it usually ends up like meaningless self-promotion of your own album. It will, however, contain music most people would define as black metal. ... The album will contain a mixture of our different musical preferences and the personalities involved, which hopefully will lead to something original and new. ...
The will to relive 1994 in black metal these days should be against all that black metal is all about. Presenting others' art and ideas almost 15 years later, mostly based on nostalgic reflections, show that you don't have the capacity to adapt to your own chaos and so on develop to a strong individual unique being. Recycling your own ideas will show that you are not capable of change and in other words should be viewed as dead."
Exempel från kommande skivan finns på bandets MySpace.
fredag 27 november 2009
torsdag 26 november 2009
GORGOROTH på europaturné samt lite mer MAYHEM
Äntligen lite intressanta nyheter om GORGOROTH. Bandet släppte ju skivan "Quantos Possunt ad Satanitatem Trahunt" nyligen och en turné har därmed varit väntad. Tyvärr är bara datum i Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike och Italien offentliggjorda än så länge men det är ju i alla fall en början. Med GORGOROTH på turnén åker KEEP OF KALESSIN. Efter gårdagens spelning med MAYHEM kan man ju hoppas på att få läsa nyheten att GORGOROTH stannar till i Sverige.
Recensioner av "Quantos Possunt ad Satanitatem Trahunt" samt MAYHEMs spelning i Göteborg publiceras under helgen. Även om jag hoppades hade jag aldrig kunnat tro att skivan eller konserten var så bra som de är/var! Missa därför inte MAYHEM i Stockholm imorgon eller i Östersund på lördag.
Recensioner av "Quantos Possunt ad Satanitatem Trahunt" samt MAYHEMs spelning i Göteborg publiceras under helgen. Även om jag hoppades hade jag aldrig kunnat tro att skivan eller konserten var så bra som de är/var! Missa därför inte MAYHEM i Stockholm imorgon eller i Östersund på lördag.
söndag 22 november 2009
MAYHEM på Musikens hus
Jag har nämnt det innan men missa inte MAYHEMs spelning på Musikens hus i Göteborg på onsdag den 25 november. För support står de svenska banden AEON och GODPHOBIA. Samma konstellation (tror jag) gästar även Stockholm fredagen den 27:e och Östersund lördagen den 28:e.
Setlist från spelning i september:
Pagan Fears
Ancient Skin
From the Dark Past
My Death
A time to Die
View from Nihil
Illuminate Eliminate
Anti
Freezing Moon
Crystallized Pain in Deconstruction
Silvesteranfang
Deathcrush
Buried by Time and Dust
Carnage
De Mysteriis Dom Sathanas
Pure Fucking Armageddon
Kan bli riktigt häftigt i och med att Attila är med men finns kanske en liten risk att det blir lite av ett antiklimax också... Hoppas och tror dock på på det förstnämnda.
I ett inlägg från i somras skrev jag bland annat följande om dagens MAYHEM(med några tillägg):
"Idag representeras bandet av Attila Csihar på sång, Hellhammer på trummor, Necrobutcher på bas samt Morfeus och Silmaeth på gitarr.
Attila Csihar är väl den av de kvarvarande medlemmarna som gör att bandet fortfarande är lite intressant. Med bakgrund som DEN som sjöng på milstolpen "De Mysteriis Dom Sathanas" kommer han alltid vara en del av historien kring black metal. Det som talar för Csihar är dessutom att han inte var med under bandets "tråkiga" år utan att han kom tillbaka lagom till "Ordo Ad Chao" som faktiskt är ett steg framåt i utvecklingen för bandet och riktigt bra. Csihar skrev dessutom texten till i princip alla låtar på albumet.
Hellhammer har sagt en del kontroversiella saker som jag inte orkar ta upp här igen. (Har varit med större delen av vägen.)
Frågan är hur delaktig Necrobutcher är i dagens MAYHEM. Han är med på turnén men det ryktas om att han inte spelade bas på "Ordo Ad Chao". I princip har han dock varit med hela vägen med MAYHEM.
Hjärnan bakom bandet, Blasphemer, lämnade ju bandet 2008 vilket väl kanske tyvärr innebär att en upprepning av framgången med "Ordo Ad Chao" ligger långt bort."
Setlist från spelning i september:
Pagan Fears
Ancient Skin
From the Dark Past
My Death
A time to Die
View from Nihil
Illuminate Eliminate
Anti
Freezing Moon
Crystallized Pain in Deconstruction
Silvesteranfang
Deathcrush
Buried by Time and Dust
Carnage
De Mysteriis Dom Sathanas
Pure Fucking Armageddon
Kan bli riktigt häftigt i och med att Attila är med men finns kanske en liten risk att det blir lite av ett antiklimax också... Hoppas och tror dock på på det förstnämnda.
I ett inlägg från i somras skrev jag bland annat följande om dagens MAYHEM(med några tillägg):
"Idag representeras bandet av Attila Csihar på sång, Hellhammer på trummor, Necrobutcher på bas samt Morfeus och Silmaeth på gitarr.
Attila Csihar är väl den av de kvarvarande medlemmarna som gör att bandet fortfarande är lite intressant. Med bakgrund som DEN som sjöng på milstolpen "De Mysteriis Dom Sathanas" kommer han alltid vara en del av historien kring black metal. Det som talar för Csihar är dessutom att han inte var med under bandets "tråkiga" år utan att han kom tillbaka lagom till "Ordo Ad Chao" som faktiskt är ett steg framåt i utvecklingen för bandet och riktigt bra. Csihar skrev dessutom texten till i princip alla låtar på albumet.
Hellhammer har sagt en del kontroversiella saker som jag inte orkar ta upp här igen. (Har varit med större delen av vägen.)
Frågan är hur delaktig Necrobutcher är i dagens MAYHEM. Han är med på turnén men det ryktas om att han inte spelade bas på "Ordo Ad Chao". I princip har han dock varit med hela vägen med MAYHEM.
Hjärnan bakom bandet, Blasphemer, lämnade ju bandet 2008 vilket väl kanske tyvärr innebär att en upprepning av framgången med "Ordo Ad Chao" ligger långt bort."
fredag 20 november 2009
BURZUM "Den Hvite Guden" och tyvärr lite politik
I vår släpper BURZUM nytt material. Jag försöker hålla inläggen här opolitiska men måste i samband med nämnandet (och därmed reklamen enligt parollen "all uppmärksamhet är reklam") av BURZUMs kommande skiva påpeka en sak:
Jag stöder inte Vargs politiska åsikter på något sätt. Tvärtom tycker jag att de är motbjudande men jag tror inte på att tiga ihjäl och förneka saker i samhället utan lyfta upp och diskutera dem(den diskussionen för vi dock inte här...).
Jag tvekade därför länge innan jag valde att publicera nedanstående citat från Varg. Tyvärr finns det ingen angiven källa till citaten vilket är ett problem i sammanhanget. Jag har också medvetet valt bort delar av hans uttalande. Vill någon läsa skiten jag tagit bort så finns det på internet.
"Why more of BURZUM? Well, I am what I am; a musician. Musicians produce music, when they can, and now I can; I am no longer imprisoned by the criminal anti-Norwegian regime in Norway. Will my music be any good? My guess is that if you like BURZUM you like BURZUM. If you don't, you don't. I do try to change all the time, but most of the time I fail, and many appreciate that. Others don't.
"The coming album is called 'Den Hvite Guden' (The White God) and is a musical and lyrical description of the the White God (alias Apollon, Baldr, Belenus, Belus, Bragi, Byelobog, Jarilo, et cetera) and the annual events of his life. I describe the stories of the myths like they could have been before they were myths, by presenting to you bits and pieces of the sorcery and religion of ancient Europe (more elaborately described in my unpublished book 'Trolldom og Religion i Oldtidens Skandinavia' [Sorcery and Religion in Ancient Scandinavia]). It is not intended for play the 'low-brow metal' style, but instead I imagine a listener willing to sit down, ideally in solitude, and think for a minute, about the White God and our forebears, whether they were Picto-British, Finnish, Gallic, Greek, Roman, Scandinavian, Scytho-Slavic, Daco-Thrakian or whatever, and about their magnificent, intelligent, positive, beautiful, healthy and strong culture. I try to help you create an image of this with the help of your own mind, by offering a few clues and guidelines. The album is political only in the way that it offers an alternative to the depravity offered to us by the intrusive popular culture and the commercial entertainment industry — and by modern so-called black metal, for that sake.
"The début album was intentionally anti-commercial and anti-death metal, the 'Det Som Engang Var' album was experimental, the 'Hvis Lyset Tar Oss' album was intentionally monotonous and ritual, the 'Filosofem' album was intentionally different from the others, 'Dauði Baldrs' was what I could do from a prison cell, and 'Hliðskjálf' too, but they were all music that I liked. 'Den Hvite Guden' will be no different in that respect, but I am older now, in fact twice as old as I was when I recorded the début album, and I am therefore different. The new album might differ from the old albums more than some might appreciate, but I hope not. Even if some of you might appreciate the old BURZUM, I must be allowed to evolve, just like everybody else. Maybe you will like the new BURZUM too. I will not do my best to copy and reproduce my old music, just to please somebody. I never did and I never will. If it sounds similar it is because it is made by the same person. If it sounds different it is because it is not the same music and because I have evolved.
"I can add that just like on the other metal albums (with the exception of 'Hvis Lyset Tar Oss'), 'Den Hvite Guden' features some very old BURZUM tracks. 'Filosofem' featured the 'Burzum' track, from 1991, and 'Den Hvite Guden' will feature the 'Uruk-Hai' track, from 1988-1989, although the title and the lyrics have been changed to fit the new concept. It will also feature the original 'Dauði Baldrs' metal track, from 1993. In a sense this album too will not be 'new material,' but just a collection of previously unpublished tracks; some new, some old. If some think my composing skills have disappeared altogether, then at least there will be some gems for them too.
"You can expect to see 'The White God' around March-April (anno 2010), when he traditionally returns from the hidden world of shadows."
Jag stöder inte Vargs politiska åsikter på något sätt. Tvärtom tycker jag att de är motbjudande men jag tror inte på att tiga ihjäl och förneka saker i samhället utan lyfta upp och diskutera dem(den diskussionen för vi dock inte här...).
Jag tvekade därför länge innan jag valde att publicera nedanstående citat från Varg. Tyvärr finns det ingen angiven källa till citaten vilket är ett problem i sammanhanget. Jag har också medvetet valt bort delar av hans uttalande. Vill någon läsa skiten jag tagit bort så finns det på internet.
"Why more of BURZUM? Well, I am what I am; a musician. Musicians produce music, when they can, and now I can; I am no longer imprisoned by the criminal anti-Norwegian regime in Norway. Will my music be any good? My guess is that if you like BURZUM you like BURZUM. If you don't, you don't. I do try to change all the time, but most of the time I fail, and many appreciate that. Others don't.
"The coming album is called 'Den Hvite Guden' (The White God) and is a musical and lyrical description of the the White God (alias Apollon, Baldr, Belenus, Belus, Bragi, Byelobog, Jarilo, et cetera) and the annual events of his life. I describe the stories of the myths like they could have been before they were myths, by presenting to you bits and pieces of the sorcery and religion of ancient Europe (more elaborately described in my unpublished book 'Trolldom og Religion i Oldtidens Skandinavia' [Sorcery and Religion in Ancient Scandinavia]). It is not intended for play the 'low-brow metal' style, but instead I imagine a listener willing to sit down, ideally in solitude, and think for a minute, about the White God and our forebears, whether they were Picto-British, Finnish, Gallic, Greek, Roman, Scandinavian, Scytho-Slavic, Daco-Thrakian or whatever, and about their magnificent, intelligent, positive, beautiful, healthy and strong culture. I try to help you create an image of this with the help of your own mind, by offering a few clues and guidelines. The album is political only in the way that it offers an alternative to the depravity offered to us by the intrusive popular culture and the commercial entertainment industry — and by modern so-called black metal, for that sake.
"The début album was intentionally anti-commercial and anti-death metal, the 'Det Som Engang Var' album was experimental, the 'Hvis Lyset Tar Oss' album was intentionally monotonous and ritual, the 'Filosofem' album was intentionally different from the others, 'Dauði Baldrs' was what I could do from a prison cell, and 'Hliðskjálf' too, but they were all music that I liked. 'Den Hvite Guden' will be no different in that respect, but I am older now, in fact twice as old as I was when I recorded the début album, and I am therefore different. The new album might differ from the old albums more than some might appreciate, but I hope not. Even if some of you might appreciate the old BURZUM, I must be allowed to evolve, just like everybody else. Maybe you will like the new BURZUM too. I will not do my best to copy and reproduce my old music, just to please somebody. I never did and I never will. If it sounds similar it is because it is made by the same person. If it sounds different it is because it is not the same music and because I have evolved.
"I can add that just like on the other metal albums (with the exception of 'Hvis Lyset Tar Oss'), 'Den Hvite Guden' features some very old BURZUM tracks. 'Filosofem' featured the 'Burzum' track, from 1991, and 'Den Hvite Guden' will feature the 'Uruk-Hai' track, from 1988-1989, although the title and the lyrics have been changed to fit the new concept. It will also feature the original 'Dauði Baldrs' metal track, from 1993. In a sense this album too will not be 'new material,' but just a collection of previously unpublished tracks; some new, some old. If some think my composing skills have disappeared altogether, then at least there will be some gems for them too.
"You can expect to see 'The White God' around March-April (anno 2010), when he traditionally returns from the hidden world of shadows."
torsdag 19 november 2009
BEHEMOTH
Ett dygn efter en av höstens mest emotsedda konserter har jag hunnit smälta intrycken litet. Tack vare framförallt DEVILDRIVER mötte BEHEMOTH ett väl uppvärmt Trädgårn när de gick på scen vid halv elva-tiden. Efter en något avvaktande inledning med Ov Fire and the Void kom publiken igång ordentligt under den mäktiga Demigod, här briljerar bandet och får helt rätt kontakt med publiken vilket lyfter dem ytterliggare ett steg. Något sämre respons igen under Shemhamforash. Det kändes genomgående under kvällen som låtarna från "Evangelion" fick sämre respons än de äldre låtarna. Om det beror på att de äldre låtarna som spelades under kvällen är mer igenkända, att de är bättre eller att de passar bättre live låter jag vara osagt men jag lutar nog åt en kombination av ovanstående. Bandet återvände till den äldre katalogen och spelade Conquer All, LAM, As Above So Below, Slaves Shall Serve och
At the Left Hand ov God. Denna del av spelningen var nog kvällens höjdpunkt. Bandet var ordentligt uppvärmt, publiken var inte mätt än och det var helt enkelt riktigt bra. Någonstans här kom också kvällens kanske absoluta höjdpunkt, Infernos trumsolo. Aktiviteten i publiken stannade av och till och med de som tidigare inte visat något vidare intresse för konserten (vad gjorde de där?) sågs gapande stå och fundera över om det vi fick se var mänskligt eller inte.
Alas, Lord Is Upon Me fungerade lite som återhämtning innan först Decade of Therion
och sedan Chant for Eschaton 2000 avslutade den ordinarie spellistan. Den senare låten var nog den låt som fick bäst gensvar under kvällen och det hade varit en värdig sistalåt. Efter att bandet gått av scenen kom de dock tillbaka för en extralåt och vi bjöds på Lucifer från senaste skivan. En mäktig avslutning och jag förstår bandets tanke bakom den men jag tyckte tyvärr inte att det fungerade. När låten var slut och ljuset tändes kändes slutet väldigt abrupt. Bara ett extranummer? Första tanken var att det inte kändes planerat. Hur såg det ut på övriga konserter? Jag tror att Lucifer hade gjort sig som extranummer om den hade följts av en låt som
Chant for Eschaton 2000 där publiken fått chansen att röja ut det sista. Nu kändes det lite tomt när det var över.
BEHEMOTH spelade en timme och jag tycker att de minst kunde ha spelat en extralåt till. I övrigt levererade bandet och de gjorde det riktigt bra. Låtarna var en bra blandning av nytt och gammalt även om de riktigt gamla låtarna saknades. Tyvärr var det inte fullt på Trädgårn, tror faktiskt att det fanns ganska många biljetter kvar till försäljning. Bandet och framförallt Nergal gjorde dock allt han kunde för att elda på publiken och han lyckades ganska väl. Under spelningen märktes det verkligen hur profesionella de är. Ingenting lämnades åt slumpen vilket som sagt gav ett professionellt intryck men det gjorde också att det i viss mån kändes lite stelt och regisserat. Totalt sett var höjdpunkterna under spelningen energin, Nergals inlevelse på scenen och Infernos trumspel.
Förutom längden på konserten, att det inte var fullt och den bitvis något sega publiken var det en mycket bra spelning/kväll.
Även Metal 4 Life och Metallbibliotekarien såg BEHEMOTH och det skall bli mycket intressant att läsa deras recension som dyker upp på Werock inom kort.
Spellista(tror jag)
Ov Fire and the Void
Demigod
Shemhamforash
Conquer All
LAM
As Above So Below(?)
Infernos trumsolo(osäker på om det var här)
Slaves Shall Serve
At the Left Hand ov God
Alas, Lord Is Upon Me
Decade of Therion
Chant for Eschaton 2000
Lucifer
At the Left Hand ov God. Denna del av spelningen var nog kvällens höjdpunkt. Bandet var ordentligt uppvärmt, publiken var inte mätt än och det var helt enkelt riktigt bra. Någonstans här kom också kvällens kanske absoluta höjdpunkt, Infernos trumsolo. Aktiviteten i publiken stannade av och till och med de som tidigare inte visat något vidare intresse för konserten (vad gjorde de där?) sågs gapande stå och fundera över om det vi fick se var mänskligt eller inte.
Alas, Lord Is Upon Me fungerade lite som återhämtning innan först Decade of Therion
och sedan Chant for Eschaton 2000 avslutade den ordinarie spellistan. Den senare låten var nog den låt som fick bäst gensvar under kvällen och det hade varit en värdig sistalåt. Efter att bandet gått av scenen kom de dock tillbaka för en extralåt och vi bjöds på Lucifer från senaste skivan. En mäktig avslutning och jag förstår bandets tanke bakom den men jag tyckte tyvärr inte att det fungerade. När låten var slut och ljuset tändes kändes slutet väldigt abrupt. Bara ett extranummer? Första tanken var att det inte kändes planerat. Hur såg det ut på övriga konserter? Jag tror att Lucifer hade gjort sig som extranummer om den hade följts av en låt som
Chant for Eschaton 2000 där publiken fått chansen att röja ut det sista. Nu kändes det lite tomt när det var över.
BEHEMOTH spelade en timme och jag tycker att de minst kunde ha spelat en extralåt till. I övrigt levererade bandet och de gjorde det riktigt bra. Låtarna var en bra blandning av nytt och gammalt även om de riktigt gamla låtarna saknades. Tyvärr var det inte fullt på Trädgårn, tror faktiskt att det fanns ganska många biljetter kvar till försäljning. Bandet och framförallt Nergal gjorde dock allt han kunde för att elda på publiken och han lyckades ganska väl. Under spelningen märktes det verkligen hur profesionella de är. Ingenting lämnades åt slumpen vilket som sagt gav ett professionellt intryck men det gjorde också att det i viss mån kändes lite stelt och regisserat. Totalt sett var höjdpunkterna under spelningen energin, Nergals inlevelse på scenen och Infernos trumspel.
Förutom längden på konserten, att det inte var fullt och den bitvis något sega publiken var det en mycket bra spelning/kväll.
Även Metal 4 Life och Metallbibliotekarien såg BEHEMOTH och det skall bli mycket intressant att läsa deras recension som dyker upp på Werock inom kort.
Spellista(tror jag)
Ov Fire and the Void
Demigod
Shemhamforash
Conquer All
LAM
As Above So Below(?)
Infernos trumsolo(osäker på om det var här)
Slaves Shall Serve
At the Left Hand ov God
Alas, Lord Is Upon Me
Decade of Therion
Chant for Eschaton 2000
Lucifer
onsdag 18 november 2009
BEHEMOTH
Igår avnjöts BEHEMOTH på Trädgårn i Göteborg. Utan att riktigt ha smält konserten är mina intryck att jag uppskattade Nergals energi och Infernos trumspel mest. Hoppas att någon filmade trumsolot och lägger upp det på youtube. Nedan kan ni se ett äldre solo. Sämst då? BEHEMOTH kunde allt ha spelat ett par låtar till... Återkommer med utförligare tankar.
tisdag 17 november 2009
Intervju med MARDUK

Rock My Monkey fortsätter att publicera intressanta intervjuer. Förra gången intervjuades Peter Tägtgren och det skrev jag om här. Denna gång har turen kommit till MARDUKs Morgan Håkansson. Ämnen som tas upp är bland annat nya albumtiteln, MARDUKs musikaliska utveckling, bandets påverkan av illegal nedlandning och Glenn Danzigs inflytande över metal.
Intervjun hittas här.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)