onsdag 9 april 2008

Hur lyssnar du på musik?

Då och då funderar jag på hur jag lyssnar på musik. Faktum är att jag oftast har två tre album som jag lyssnar väldigt intensivt på åt gången. Just nu är det Gorgoroths Pentagram och Burzums Burzum som gäller. Om ett tag kommer jag söka två tre nya skivor att intensivlyssna på. I det dagliga lyssnandet kompletteras lyssnandet på de två tre aktuella albumen med skivor som jag tidigare intensivlyssnat på. Dessa klassiker utgör dock en mycket liten del av det dagliga lyssnandet. Jag har inget bra svar på frågan varför det är så här. Kanske lyssnar jag inte på något konstigt sätt. Hur lyssnar du?

4 kommentarer:

Kim sa...

”Hur lyssnar du?” ska kanske ses som en retorisk fråga, men jag väljer att ta det som en uppmaning till dina läsare att faktiskt svara :)

För det första är det först på senare år jag börjat lyssna mer intensivt och uppmärksamt på musik. En ny grupp, en ny platta får ofta ganska förströdd uppmärksamhet till en början, tills något fastnar inom mig. Då kan det en period bli samma låtar som går runt i alla spelarna - hemma, bilen, mp3-spelarn, datorn på jobbet när man kommer åt osv. (Gissa om ungarna blir trötta på mig då…)

Sedan jag i höstas började skriva för Werock, blir det annorlunda. Medan jag lyssnar in nya album jag ska skriva om är det nästan bara de som gäller. När jag skickat iväg recensionerna för månaden lägger jag, faktiskt, oftast undan den musiken fullständigt ett tag. Och tar fram något gammalt, skönt som jag bara kan njutningslyssna på. – Men vad kul, jag har inte sett mönstret förrän nu när jag skriver det!

Detta mönster bryts däremot av In Flames senaste, den plattan har gått nästan lika mycket i spelaren sedan jag lämnade recensionen ifrån mig. Och den blir fortfarande bara bättre dag för dag :)

Sedan beror det ju lite på vilken sorts musik det är, fast hos Shadows of the North är det alltid bara black metal som gäller, eller?

trailJoel sa...

Nej inte bara BM men just nu blir det inte så mycket annat. När jag springer, vilket jag gör mycket, blir det mer vanlig metal. Då blir det lite gott och blandat bestående av Iron Maiden, Black Sabbath, Raised Fist, gamla Metallica osv. Lyssnar på dessa band i vanliga fall också men då uppblandat med till exempel Thåström i alla konstellationer, Rage Against the Machine, äldre Marilyn Manson, Wiehe/Afzelius, äldre Rammstein, Kraftwerk, the Knife och Erik de Vahl. Ganska brett spektrum av musik tycker jag själv. Men, som sagt, nu blir det mycket BM.

Kim sa...

Thåström, ja, allt utom den senaste given, Sällskapet, som jag inte förstår mig på...

Erik de Vahl - hittar några låtar på hemsidan. Det låter lite annorlunda än Gorgoroth, ja ;)

Kanske dags att plocka fram några gammla Wiehe/Afzelius nån gång igen... Nä, det är roligare med nytt - och det som känns nytt för mig blir mest death och black.

Kim sa...

Texterna! Glömde nästan det viktigaste. Jag kastar mig alltid över texterna till ny musik och framför allt nya band! Kan aldrig bortse från form och framför allt innehåll i texterna :)