tisdag 27 maj 2008

Del tre i Contraband Candy's dokumentär om Inferno 20008 med Skitliv och Shining

Contraband Candy har släppt den sista delen i deras serie om Inferno festival 2008. Mina tankar om del ett och del två finns här och här.

Del tre var en besvikelse då den endast består av intervjuer med medlemmar från Skitliv och Shining. Skitliv med Maniac[ex-Mayhem] som frontfigur har en bra låt uppe på deras Myspace men annars har jag inte så mycket mer att säga om bandet.

Att Shining med den högst kontroversielle Kvarforth kan leverera på skiva vet vi, se bara på Shining's Myspace. Problemet med Shining både live och i intervjuer är att Kvarforth uppför sig på ett sätt som får en att undra (och oroa sig) över hans mentala hälsa. Man ställer sig också frågande till hur mycket som är sant och hur mycket som är en fasad eller en image. Om ni har Close-Up från juni 2007 - läs då intervjun med Kvarforth för att bilda er en egen uppfattning. Jag har tidigare tipsat om en denna intervju och här finns en annan och här ytterligare en intervju. Något som återkommer i de flesta sammanhang är Kvarforths önskan att skada andra. Ett ganska typiskt citat är "I want to influence our listeners, or in the case viewers, to go home and do the same, causing a chain of reactions where our fans go hurting themselves and others. "(http://www.lordsofmetal.nl/showinterview.php?id=1725&lang=en). Det finns inte så många andra sätt att kommentera det på än att jag vill uttrycka mitt starka ogillande för hans uttalanden. Känner du att du befinner dig i riskzonen och vill prata med någon (förhoppningsvis vettig person)? Skicka då ett mail till mig på shadowsofthenorth(at)hotmail.com.

Som ni har förstått hade jag önskat mer av sista avsnittet i dokumentären om Inferno 2008. Vad hände till exempel med paneldebatten?

Inga kommentarer: